onsdag 9 mars 2011

Wookie cookies

Jag bodde en gång i tiden ihop med en Star Wars-tokig man, och vi hade denna kokbok , den är verkligen jättesöt men man får räkna om recepten till svenska mått. Mitt favoritrecept är detta, egentligen är de vanliga chocolate chip-cookies, men jag gillar namnet så de får fortsätta vara Wookie cookies.

Wookie cookies (blir ett gäng, hur många beror på hur stora bollar du gör)

5dl vetemjöl
1tsk bakpulver
1tsk salt
1tsk kanel (fast jag tar nog närmare en matsked)
225gr smör
2,5 dl brunt socker (råsocker eller muskovadosocker beroende på vilket smak du vill ha)
1dl socker
2 ägg
1tsk vaniljextrakt
5 dl hackade choklad, eventuellt nötter

Rör ihop rumsvarmt smör med ägg och socker. tillsätt allt utom mjölet och blanda väl, tillsätt sedan mjölet lite i taget. När degen är fast nog att enkelt rulla bollar av har du tillsatt lagom med mjöl.

Rulla bollar i lagom storlek, små om du vill ha små kakor, större om du vill ha stora, och lägg dem på en plåt med bakplåtspapper på. Tänk på att de flyter ut ganska mycket.

Grädda i ungefär 10 minuter (tills de börjar få färg på kanterna) i 175°.

Receptet kan varieras i det oändliga, i denna laddning hade jag enbart vit choklad, men det går utmärkt att blanda fler sorters choklad och dessutom är det gott med nötter i. Macademianötter och vit choklad är tex en höjdare ihop, men även mörk choklad och valnötter är gott!

2 kommentarer:

  1. Hå hå dom ska jag prova. Pecan+choklad kanske?
    Det blir nog mums det...
    kram elsamarianne

    SvaraRadera
  2. låter som en jättebra kombo!
    och om man inte gillar kanel så går det bra att utesluta det med.. själv är jag kanel och vit choklad-knarkare =)

    SvaraRadera